Spring til indhold

DISC profiler og samarbejde

Teamsamarbejde

Har du aldrig lagt mærke til at i mange af de der amerikanske soap serier, som vi elsker at se i det skjulte, der siger han ofte til hende, at han synes, at de er et godt team. Han siger det sådan ca. lige inden han falder på knæ og frier. Og hun råber henrykt: Ja! De omfavner hinanden. Strabadserne og misforståelserne bliver glemt. Alt er godt. (At parret så skal skilles efter få måneders ægteskab, kan vi spinde mange timers underholdende læsning på. Det vil vi dog ikke gøre her.) Nej, her vil vi tale lidt om hvad et godt team er.

Det gode team?

Har du nogen sinde, som leder i en virksomhed, spurgt dig selv: ”Hvad er et godt team”? Har du fundet et svar? Eller er det stadig et spørgsmål, der får dig til at ligge vågen om natten. Din opgave er jo at skabe godt teamsamarbejde på arbejdspladsen. Det er ikke så meget administration, du skal beskæftige dig med. Ok, du skal naturligvis udføre dit arbejde, så du både kan lede og melde tilbage til direktionen eller bestyrelsen. Men hvad er et godt team? – sådan set igennem dine øjne?

Spiller DISC profiler en rolle?

Er det noget med, at dine medarbejdere skal kunne supplere hinanden alt efter deres kvalifikationer, når der kommer en ny opgave? Er det noget med, at medarbejderne på afdelingen kan tale med hinanden på en civiliseret måde? Er det noget med, at de accepterer, at alle har nogle pudsige vaner? Eller hvad? Skal de enkeltes DISC-profiler passe sammen? Måske kan jeg hjælpe dig lidt på vej til at få svar på spørgsmålene.

Undersøgelser har vist, at et godt team består af mennesker med forskellige kvalifikationer, som også kan kommunikere godt med hinanden. Og kommunikation er nemlig en af vejene til at skabe gode teams.

God kommunikation = godt samarbejde

Når der er god kommunikation – skriftligt og verbalt – så er et af fundamenterne for et godt samarbejde lagt. Så du skal altså prioritere god kommunikation. Et andet element for godt teamsamarbejde er accept af, at det ikke altid er ham eller hende, der skal lede teamet. Det kan være en svær pille for nogle personer at sluge. Omvendt kan det være svært at blive udpeget til at skulle lede et team. Derfor er gensidig tillid et element, som du også skal arbejde med, hvis du vil udvikle godt teamsamarbejde på din afdeling. Alle skal kunne stole på hinanden. Hvad den enkelte lover at gøre, skal de andre kunne stole på bliver gjort.

Og det leder frem til den tredje faktor, der afgør om et teamsamarbejde er godt eller ej. Der skal være plads til at et teammedlem siger fra eller fortæller, at han eller hun ikke kan nå det hele. Du skal derfor sørge for at svagheder er acceptable og ikke bliver til et gnidningspunkt, men samtidigt skal du også sørge for, at der er tilstrækkelig kapacitet i teamet til, at det kan komme igennem hurdler og barrierer, der kan opstå undervejs. Det handler om accept af, at vi er mennesker, men det handler også om at have en suppleant parat.